GLOBAL CONTROL AND CENSORHIP címmel holnap 14 órakor megnyitjuk a Budapesti Goethe Intézettel közös kiállításunkat a világot átszövő megfigyelésről, az ebből fakadó félelmekről és annak szociokulturális hatásairól. Alex Wenger és Max-Gerd Retzlaff installációja látogatóink mobiltelefonjat meghackelve hívja fel a figyelmet a láthatatlan globális adatgyűjtésre.
Adatok/nyomok – láthatatlan lenyomatai a valóságban. Napjaink tudását számunkra nem érzékelhető tartományban mozgó hullámok továbbítják, és az információs korban mindannyian részei vagyunk ennek a mozgásnak. Feldolgoznak minket, miközben mi is hatalmas jelmennyiségeket dolgozunk fel, e jeleket pedig rendszerek elemzik. Ezek a nyalábba gyűjtött információk tárgyszerű benyomást keltenek, ezáltal pedig fizikai jelenlétet kapnak valós életvilágunkban.
Az Adatok/nyomok tárolja a látogatók elektronikus ujjlenyomatait, és más forrásokból származó adatokkal egyesíti őket, hogy minden egyes múzeumlátogatóról átfogó ismeretekre tegyen szert és érzékeltesse az adatok hatalmát, amelyeknek gyakran nem kérdezünk rá hitelességére.
Minden wifi-képes mobiltelefont szorozatszámmal, úgynevezett MAC (Media Access Control) címmel látnak el, amellyel a készülék bárhol a világon egyértelműen azonosítható. Az Adatok/nyomok című installáció a legtöbb mobiltelefonról rövid időközönként küldött wifi-csomagok révén hozzáférést szerez ezekhez az azonosító számokhoz, így pedig képes arra, hogy kövesse a látogatókat és további adatokat gyűjtsön róluk.
Alex Wenger, Max-Gerd Retzlaff
Daten|Spuren
[Adatok|nyomok; Data|Traces]
2015
Czeglédi Zsolt felvételei a kiállításépítésről: