A nemzetközi hírű bábművész munkásságának egy-egy kiemelt részletét parafrazeáló, Árnyalatok című előadás kíséretében nyílt meg a Billentyűk – Blattner Géza kísérleti bábszínháza az avantgárd Párizsban című kiállítás 2017. november 18-án.

Blattner Géza bábjain át bírálta a társadalmat, darabjaiban is elítélte az emberiség ellen elkövetett bűnöket, miközben haladó gondolkodású festőként olyan kísérletező műhelyt hozott létre a 20. század elején itthon és Franciaországban egyaránt, amely összművészeti áramlatok komplexitásának kialakulásához vezetett.

Szakított a tradicionális bábozással, és az irodalom, a képzőművészet, a technika összmunkája révén létrejött művészi bábjátékot hirdette. Erősen hangsúlyozta a bábművészet felnőtt jellegét. Folyamatosan kísérletezett az anyagokkal, a díszletekkel, a fénnyel és árnyékkal. Általa szabadalmaztatott, újszerű billentyűs bábokat alkalmazott. Munkássága vetette meg az alapját az első, párizsi nemzetközi bábjátékos kongresszusnak. Párizsban az 1930-as évektől vitamegbeszélésekkel egybekötött kép- és szoborkiállításokat rendezett. Francia nyelvre fordíttatta többek között Balázs Béla, Madách Imre egy-egy művét, 1937-ben pedig francia nyelven mutatta be a párizsi világkiállításon az Arc-en-Ciel színháztól Az ember tragédiáját, melynek díszlettervezésében az egész párizsi magyar festőkolónia közreműködött. A darabbal aranyérmet nyertek. A 2. világháború alatt Blattner bábszínháza aktuális, kimondottan Hitler-ellenes darabokat is színre vitt. Szerteágazó kapcsolatot ápolt írókkal, irodalmárokkal, fotóművészekkel, képző- és iparművészekkel, az előadóművészetek számos ágát képviselőkkel, megteremtve ezzel annak az áramlatnak a modelljét, mely 2017-ben a kortárs diskurzusban kap igazán értelmet.

Kiállításunk több szegmensben érvényes határátlépésekre vállalkozik. Blattner Gézát bábművészként kanonizálta a 20. század színháztörténete. A bábszínház olyan művészeti médiumként létezik, amelyik hibrid jellegénél fogva magához kapcsolja a művészetek számos ágensét. Tárlatunk ezt a bábművészeti aspektust igyekszik beágyazni a 20. század első felének életérzését feltáró képzőművészeti sokszínűségébe, megkísérli a téri dramaturgiát kiterjeszteni a színházhoz kötődő médiumokra, azaz testre, tárgyra, bábura, hangra, anyagokra, tapintásra. A bábjáték összetettségét kitágítjuk a galéria tereire, megteremtve ezzel a teatralitás közegét, melyben a műfajok közötti kapcsolatokat, az egymásra hatásokat a szenzibilissé váló érzékelés tapasztalatává tehetjük.

Egyik központi kérdésünk, hogy miképpen transzportálható a blattneri „képzőművészet megmozdítása a bábszínpadon” típusú szemlélet a 21. század kortárs újításaival.

A Billentyűk című kiállítás 2018. február 25-ig látogatható.

Belépő: 400 / 200 Ft