Orfeusz a világban – 20. századi és kortárs hárfakoncert
2019. febr. 07. 18:00
A görög mitológia legendás dalnoka, Orfeusz, vándormuzsikusként járta a világot. Zenéje hallatán a vadállatok is megszelídültek, alakjától szinte elválaszthatatlan a hárfa. A hangszer olyan szimbólum, melyhez történelmi, társadalmi és személyes asszociációk társulnak. Ilyenformán egy hangszer már azelőtt „beszél”, mielőtt akusztikailag megszólalna. A nyugat-európai klasszikus zenei köztudatban a hárfa erősen összekapcsolódott egy nőies, lágy hangú jelenséggel, akaratlanul is redukálva a hangszer sokoldalúságát, egyfajta 18-19. századi, romantikus képkeretbe zárva, melynek pasztellárnyalatait a 20. századi francia zeneszerzők hárfakezelése még tovább finomította. Ez a hangszerideál kiváló játékterepet kínált azon 20. századi és kortárs művészmozgalmárok számára, akik a hárfa lehetőségeinek feltérképezésére és kiterjesztésére vállalkoztak, műveik komponálásakor a hangszerhez tartozó konvenciókat vizsgálták, az előadó képességeit pedig a végletekig feszegették. Az orosz származású magyar hárfaművész, a Junior Príma-díjas Razvaljajeva Anasztázia szólóban és különböző kamarazenei formációk tagjaként egyaránt koncertezik. Széleskörű érdeklődése a barokktól a kortárs zenéig terjedő repertoárjában tükröződik, disszertációjában a hárfa szerepének evolúcióját vizsgálta a 20. századi és kortárs zenében. Az „Orfeusz a világban” című koncertsorozat azzal a céllal jött létre, hogy különböző szóló- és kamarazenei művek segítségével minél több állomáson keresztül, minél árnyaltabban bemutassa a hangszer képének az elmúlt 100 évben lezajlott átalakulását.
Anasztázia 1986-ban született Oroszországban és 1993 óta Magyarországon él. Hét évesen kezdett el hárfázni. Azóta számos nívós nemzetközi versenyen vett részt: 2014-ben két nemzetközi kamaraversenyen is helyezést kapott hárfa és gitár duójával; Környei Miklós gitárművésszel: II. díjat nyertek a IV. Madridi Spanyol
Kamaraversenyen és III. díjat a IV. „Suoni D’Arpa” Nemzetközi Versenyen; 2015-ben pedig a szlovén VII. „Svirél” Nemzetközi Versenyen és Fesztiválon különdíjat kapott a duó. Repertoárja a barokktól a kortárs zenéig terjed. 2018-ban elindította a Debussy dalokra épülő experimentális projektjét Harcsa Veronika jazzénekesnővel, mely hidat képez a klasszikus zene és a jazz világa között. 2018 októberében a Zeneakadémia Solti termében bemutatta Baráth Emőke szopránénekessel Schubert Winterreise című dalciklusát Novák Eszter rendezésében.
Jegyek elővételben már megvásárolhatók a MODEM jegypénztárában, illetve online az alábbi linkre kattintva.