Díjátadóval egybekötve nyílik szeptember 16-án 16 órakor a harminc fiatal, „pályakezdő perspektívát” bemutató tárlat, amelyre a három, ugyancsak fiatal kurátor válogatott az elmúlt öt évben végzett művészek közül. Egészen pontosan: a kiállítás azon fiatal magyar képzőművészek köréből válogat, akik az elmúlt öt évben szereztek diplomát valamely felsőfokú művészeti képzés keretei között. Ám nem pusztán beszámoló egy művészgeneráció aktuális tevékenységéről, mert mindemellett rálátást nyújt a pályakezdés élményére is.
A generációs tárlat elsőre talán szokatlan ötletét az a hiány indokolja, hogy az egészen fiatal művész korosztály – most már csaknem évtizedes tapasztalat szerint – ritkán jelenik meg a nagyobb kortárs művészeti intézményekben, akkor is leginkább csak a nekik szóló pályázatok beszámoló kiállításai kapcsán. Az említett pályázatok rendszerint a harmincöt év alatti alkotókat definiálják fiatal művészként, míg az Ezek legszebb éveink? tárlat esetében a szervezőelv az oktatásból történő kilépéstől számított öt év. A művészek közül akadnak, akik alig pár hónapja fejezték be tanulmányaikat, vannak, akik már újból iskolapadba ültek, néhányan pedig már oktatóként vannak jelen a hazai művészeti képzésben. Ugyanilyen szórást mutat pályájuk képe is: vannak, akik még csak próbálják megvetni lábukat a galériák, múzeumok és ösztöndíjak világában, de többen közülük már nemzetközi kiállítási tapasztalatokat is fel tudnak mutatni.
Az Ezek a legszebb éveink? három szekcióra (intézménykritika, identitás és absztrakció) osztva igyekszik megmutatni a pályakezdő művészek körében releváns tendenciákat. A műveken felül a kiállítás egy, a pályakezdés élményéből kiinduló asszociációs tárgyegyüttessel egészül ki. Ez a gyűjtemény olyan tárgyakból, illetve zenékből, videóklipekből és filmrészletekből áll össze, amelyek a kiállító művészek számára leginkább jellemzik a pályakezdés időszakát. A gyűjtés célja az volt, hogy a pályakezdő művészek maguk mondják el, hogyan látják a saját helyzetüket (ahelyett, hogy a kurátorok fogalmaznának meg állításokat ezzel az időszakkal kapcsolatban). Az ebben a térben megjelenő tárgyak hangsúlyozottan nem műtárgyként vannak jelen, hanem mintegy a pályakezdés eltárgyiasult enciklopédiájaként.
A szubjektív gyűjtést ellensúlyozva egy adatokon alapuló rövid animáció objektivitásra törekvő módon összegzi, hogy az elmúlt öt évben milyen formában kaptak lehetőséget a pályakezdők a kortárs magyar képzőművészeti rendszer különböző szintjein.
Kurátor: Don Tamás, Margl Ferenc, Sárai Vanda
Kiállítók:
BAJKÓ DÁNIEL, BALOGH VIKTÓRIA, BIRÓ DÁVID, DOBOKAY MÁTÉ, ERMÉNYI MÁTYÁS, EZER ÁKOS, HORDÓS BOLDIZSÁR, KÁRÁNDI MÓNIKA, KOCSI OLGA, KOLLER MARGIT, KÖTÖDE CSOPORT (BOZZAI DÁNIEL, HOFFMAN BOLDI TAMÁS, IMRE RÉKA, MÁTÉ DÁNIEL), KRISTÓF GÁBOR, KÚTVÖLGYI-SZABÓ ÁRON, LEITNER LEVENTE, SALLAY DÁNIEL, MAKAI MIRA, MIHÁLYI BARBARA, MOLNÁR JUDIT LILLA, NEOGRÁDY-KISS BARNABÁS, PÁLINKÁS BENCE GYÖRGY, PÓLYA ZSOMBOR, RADVÁNSZKI LEVENTE, RÓZSA LUCA SÁRA, SCHULLER JUDIT FLÓRA, SZABÓ MENYHÉRT, SZÉCSÉNYI-NAGY LORÁND, SZIMÁN GYÖRGY, TIMÁR SÁRA ERZSÉBET, TÓTH BALÁZS MÁTÉ ,VÉKONY DOROTTYA, ZELLEI BOGLÁRKA
A megnyitón hirdetjük ki a tavasszal kiírt, ugyancsak fiatal művészeknek szóló pályázat eredményét is. A pályázatra pontosan hetvenen adták be a jelentkezésüket, közülük választotta ki a zsűri az úgynevezett short list hat résztvevőjét. Ketten vehetik át vasárnap a zsűri döntése nyomán a fődíjakat (a pénzdíj mellett egy hónapos római-debreceni ösztöndíjat) a Római Magyar Akadémia és a MODEM támogatásával.