Előadások, beszélgetések és párhuzamok a II. világháború utáni francia közegről és korszakról, a tudomány, a világegyetem és a képzőművészet kapcsolódásairól, az ökogondolkodásról, a tudatos tervezésről és ösztönös alkotásról, a tárgyakhoz való viszonyunkról és a művészek megközelítéséről (érintés, intimitás, távolság), a matematikáról és szabály nélküliségről. Hasonlóságok és ellenpontok mentén Reigl Judit emlékére a MODEM-ben rendezett 10 évvel ezelőtti, talán legjelentősebb egyéni kiállítása és Vera Molnar mostani, a MODEM ugyanazon terében látható egyéni kiállítása kapcsán. Két női alkotó, azonos korban és helyen, párhuzamokkal, mégis nagyon különböző alkotói világban. A Magyarországon született, de Franciaországban világhírűvé vált két kiemelkedő művész életművének egyaránt a MODEM adott otthont: 10 évvel ezelőtt Reigl Judit (kurátor: Gulyás Gábor), idén pedig Vera Molnar (kurátor: Süli-Zakar Szabolcs) munkásságát mutatta-mutatja be a debreceni művészeti központ. Van-e kapcsolódás a két művész és a két kiállítás között, milyen párhuzamok találhatók azonos korban és azonos közegben alkotó művészek között, a párhuzamoknál erősebbek-e az ellentétek, vagy ellenkezőleg: az ellentétek néha erősítik egymást? Reigl Judit emlékére – kapcsolódva Vera Molnar most látható kiállításához – 3 hetes előadás-sorozatot szervezünk a MODEM-ben, újra kiállítva az egyik alapműnek számító Tömbírást és bemutatva a Reigl Judittal egy évtizede a MODEM-ben, illetve a műtermében készített interjúkat, felvételeket.
Egy kései darab a Tömbírás-ciklusból Antal Péter gyűjteményéből és archív felvételek Reigl Judit műterméből – szeptember 13-ig a MODEM-ben. A belépés (beleértve a kapcsolódó programokat is) ingyenes.
Percepció, közeledés és távolodás Reigl Judit és Vera Molnar művészetében címmel augusztus 23-án, vasárnap 16 órától tart vetített képes előadást Mészáros Flóra művészettörténész, egyetemi adjunktus. Mészáros Flóra kifejezetten a 20. századi magyar és francia képzőművészeti kapcsolatokra, főleg a nonfiguratív alkotókra fókuszál, itthon és Párizsban is sok éve kutatja a témát. Mostani előadásában Reigl Judit és Vera Molnar művészettörténeti kontextusba helyezését, világhírnevét tárja fel. Szomorú aktualitást ad a témának a járványhelyzet is, különösen aktuális kérdésekre, az érzékelés, a percepció, a távolságtartás, a közeledés-távolodás művészeti megközelítésére keres választ az előadó. Egyfelől a néző tárgykultúrához való viszonya mentén, másrészt Reigl és Molnar ellentétes alkotásmódján át. Reigl intim közegben, érintés (szivacs, ujjbegy, ecset, dripping) révén alkotott, míg Molnar egy eszköz segítségével, a számítógéppel egy plusz, elidegenítő felületet von be a művész és a mű közé. Mit jelent ez ma nekünk és mit az életművükben a kor francia/nemzetközi művészetének relációjában?
Az előadáson való részvétel ingyenes.