Nagy felbontás
2017. máj. 20. - 2017. júl. 16.
A Krakkói Nemzetközi Grafikai Triennálé fél évszázadaMinden eddiginél jelentősebb grafikai válogatás látható a MODEM-ben május végétől: 54 művész csaknem 100 alkotása a világ minden részéről, Brazíliától kezdve Nagy-Britannián át Lengyelországig.
Régi álom vált valóra a Krakkói Nemzetközi Grafikai Triennálé és a MODEM közös, debreceni kiállítása révén. Akár az amerikai Dream Team kosárlabdacsapatában: kiemelkedő teljesítmények, élvonalbeli résztvevők, a legrangosabb díjakkal és fontos eredményekkel.
A Krakkói Nemzetközi Grafikai Triennálét 1966-ban (akkor még Krakkói Grafikai Biennálé néven) alapította négy kiváló művész: Włodzimierz Kunz, Witold Skulicz, Konrad Srzednicki és Mieczysław Wejman. A 2016-os krakkói jubileumot követően a magyar közönség a MODEM 3. emeleti kiállítóterében a világ minden tájáról érkezett eddigi legjobb válogatást tekintheti meg. A tárlat anyagát az elmúlt fél évszázad során díjazott művek, illetve a triennálé legfrissebb munkái alkotják, a kiállítótérben együtt szerepelnek a nyomatkészítés és a grafika bátran kísérletező fiataljainak és már elismert, megbecsült mestereinek legkiválóbb alkotásai.
Az 1966-os első biennálén külön kategóriában Grand Prix-győztes Alan Davie és Hannes Postma, a szintén 1966-ban díjazott Mieczysław Wejman, továbbá az 1994-ben, 1997-ben és 2012-ben különböző kategóriákban díjat nyert Art Werger nyomatai sajátos előszóként vezetik be a látogatót a grafika világába, egyben a tárlat fő terébe, ahol aztán brit, holland, amerikai és lengyel művészek jelenítik meg a sokszorosított grafika műfaját. Majd’ minden földrészről érkeztek munkák a triennáléra, majd pedig onnan e tárlatra, képviselve az európai országokat, Izraelt, a Közel-, a Közép- és a Távol-Keletet, Dél-Afrikát, az Egyesült Államokat, Kanadát és Ausztráliát.
A narratív munkák, az absztrakt kompozíciók, az organikus formák és a digitális képek párhuzamosan jelennek meg a terekben. A fekete-fehér és színes kompozíciók, optikai effektek és erősen metaforikus képek együttes játéka teremt sajátos hangulatot. Számtalan történetnek lehetünk tanúi a hagyományos technikával készített nyomatokon: fa- és linómetszeteken, rézkarcokon. A forma és a papír anyagszerűsége – reményeink szerint – elvarázsolja a látogatót, egy olyan csodálatos és izgalmas világot tárva elénk, amelyet – nagy műgonddal – maguk a művészek hoztak létre.
A hagyományos műfaji sajátosságokhoz azonban sokszor aktuális társadalmi és politikai kérdések társulnak. A cím – Nagy felbontás – nemcsak a technika mesteri használatára utal, hanem arra a különös éleslátásra is, mellyel a grafikusok a világot szemlélik, valamint arra a rendkívüli művészeti ágra, mely közvetítő eszközének köszönhetően oly közel áll a társadalomhoz és a mindennapi élethez.
Művészek:
Annie AHL (S) / Getulio ALVIANI (I) / Jiří ANDERLE (CZ) / Renate BASILE DE SILVA (BR) / Andrzej BEDNARCZYK (PL) / Mersad BERBER (BA) / Albín BRUNOVSKÝ (SR) / Wayne CROTHERS (AUS) / Alan DAVIE (GB) / Riko DEBENJAK (SI) / Günter DOLLHOPF (D) / Basil Colin FRANK (IL) / Darek GAJEWSKI (PL) / Josephine GANTER (GB) / Vladimír GAŽOVIČ (SK) / HAÁSZ Ágnes (H) / Toshihiro HAMANO (JP) / Hans HAMNGREN (S) / Herman HEBLER (N) / Stephen INGGS (ZA) / Naoi ISHIYAMA (JP) / Róbert JANČOVIČ (SK) / Andrzej KALINA (PL) / Kenji KATAYAMA (JP) / Davida KIDD (CA) / Ingo KIRCHNER (D) / Per KLEIVA (N) / Thavorn KO-UDOMVIT (TH) / Elvyra Katalina KRIAUČIŪNAITĖ (LT) / Wojciech KRZYWOBŁOCKI (PL / A) / Nam Sin KWAK (KR) / Paweł KWIATKOWSKI (PL) / Ingrid LEDENT (B) / Zbigniew LUTOMSKI (PL) / MAURER Dóra (H) / Peter MILTON (USA) / Ahmed MODHIR (S / IQ) / Roman OPAŁKA (PL) / Henryk OŻÓG (PL) / Marta POGORZELEC (PL) / Liliana PORTER (AR / USA) / Hannes POSTMA (NL) / Vjenceslav RICHTER (HR) / Mary SCHINA (GR) / Paul STEWART (USA) / Tomasz STRUK (PL) / Kumi SUGAÏ (JP / F) / Antoni TÀPIES (E) / Joe TILSON (GB) / Gérard TITUS-CARMEL (F) / Walter VALENTINI (I) / Mieczysław WEJMAN (PL) / Art WERGER (USA) / Ewa ZAWADZKA (PL)
Kurátorok:
Marta Anna Raczek-Karcz, a Krakkói Nemzetközi Grafikai Triennálé elnöke / valamint Kónya Ábel, a MODEM művészeti vezetője