Körbe-körbe

2023. máj. 28. - 2023. júl. 30.

Károly Keserü festőművész kiállítása

Keserü Károly 1977–1981 között a debreceni Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskolában tanult. 1986-ban Molnár Évivel kivándorolt Ausztráliába.

Az első időkben műszaki rajzolóként dolgozott, 1992-től a rajzban lévő művészi lehetőségek kezdték el foglalkoztatni, inspirációkat merített a magyar hímzésekből és az ausztrál aboriginál művészek kompozícióiból. 1995–1996 között a Swinburne University képzőművész szakán tanult Melbourne-ben. 1997 és 1999 között a Victorian College of the Arts hallgatója volt.

Egy hazalátogatása során, 1999-ben Apróságok címmel kiállítást rendezett a debreceni Mű-Terem Galériában, melyet egykori tanára, Fátyol Zoltán és Dankó Imre (Iglu Csoport) nyitott meg.

2000-ben, elnyerte Ausztrália egyik legjelentősebb képzőművészeti ösztöndíját (The Anne & Gordon Samstag International Visual Arts Scholarship), melynek köszönhetően tovább tanulhatott a londoni Saint Martins College of Art & Design intézményében, ahol 2001-ben mesterdiplomát szerzett. Művészi karrierjének első támogatója egy londoni galéria, a Patrick Heide Contemporary Art lett. Ugyanebben az évben Károly és Évi találkozott II. Erzsébet királynővel a részére rendezett kiállításon a Goodenough College-ban. Károly rendszeres résztvevőjévé vált a londoni, New York-i, párizsi, berlini, frankfurti, kölni, amszterdami, milánói, bolognai, bázeli, karlsruhei és bogotai művészeti vásároknak. Szerepelt a liverpooli biennálén 2004-ben, a londoni Royal Academy of Arts nyári tárlatain. Munkái számos gyűjteménybe bekerültek; Európában, Ausztráliában és Amerikában.

2011-ben először állított ki Budapesten a B55 Galériában, majd 2013-ban ismét itt mutatta be legújabb munkáit, s még ugyanebben az évben, Molnár Évivel visszaköltözött Debrecenbe. 2014 óta a Várfok Galéria művésze. A budai galériában eddig négy egyéni tárlata volt.

Az első, három évtized művészetét felölelő, retrospektív kiállítását 2023-ban, a MODEM rendezte meg.

Rajzait és festményeit cérnarácsozatban szaladgáló pöttyökből, apró vonalkákból és/vagy lyukakból építi fel. A pontok, a körök, a vonalak, a négyzetek hol fegyelmezetten és engedelmesen követik a művész által felállított képi ritmusokat, hol mintha saját akaratuk lenne, szeszélyesen és kiszámíthatatlanul mozognak a képtérben. Károly alkotásai éppen e tulajdonságaik alapján hasonlatosak a zenéhez. Mintha a művész egy képi ritmusképlettel vagy egy akkordsorral dolgozna, melyre aztán hol kötöttebben, hol szabadabban improvizálna, teret hagyva a véletlennek is.

Alkotásainak másik fő vonása, hogy a rajzok és festmények sajátságos párbeszédet folytatnak a huszadik század, a művész számára kedves, nagyjaival. Károly különösen közel érzi magához a konstruktivistákat, a dadaistákat, az absztrakt expresszionistákat, jónéhány munka név szerint is megszólít egy-egy művésztársat; mint például Moholy-Nagy Lászlót, Josef Albers-et, Piet Mondriant, Paul Klee-t, Victor Vasarelyt, Agnes Martint vagy éppen Mark Rothkót.

Első gyűjteményes kiállításán több mint 130 papírra, fatáblára, vászonra és üvegre készült munkája látható.

Keserű Károly Keserü debreceni retrospektív kiállítása a művész első három évtizedet bemutató tárlata.

 

Kurátor:

Nagy T. Katalin

A Várfok Galéria jóvoltából, valamint a Péter Képkeretezés és Galéria közreműködésével a kiállításra több mint húsz magángyűjteményből is érkeznek alkotások.

A kiállítás támogatója: Bortársaság Debrecen

Ugrás az elejére